Saturday , 18 November 2017 / شنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۶
اخبار

مجلس مصادیق امر به معروف و نهی از منکر را مشخص کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۹ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ضمن قائل شدن حق نقد علنی و غیرعلنی برای مردم نسبت به کارگزاران نظام، مصادیق معروف و منکر را نیز تعریف کردند.

در ماده ۹ این طرح تصویب شد:

مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، نقد علنی و غیرعلنی در مورد عملکرد دولت برخوردارند و می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران و کارکنان تمامی اجزای حاکمیت سه گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قوانین و مقررات عمومی نسبت به آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، امر به معروف و نهی از منکر کنند و موارد ذیل نیز از جمله مصادیق معروف و منکر است:

الف- حذف بیت‌المال و اموال عمومی

ب- انضباط اداری و مالی

ج- تکریم ارباب رجوع

د- فساد اداری، مالی و یا اقتصادی

ه- تجمل گرایی و اشرافی گری

از ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه ۱۴۸ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع این ماده را به تصویب رساندند.

گفتنی است ماده ۹ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، در حالی امروز به تصویب مجلس رسید که با اخطارهای متعدد نمایندگان مجلس و مخالفت نماینده دولت همراه بود.

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس در هنگام بررسی این ماده در اخطاری با استناد به اصل ۲۶ قانون اساسی گفت: اگر ما این ماده را تصویب کنیم تعریف جدیدی از امر به معروف ونهی از منکر ارایه کرده ایم این که تفسیر قانون اساسی است.

مخالفت نماینده دولت: این ها منشا مشکل خواهد شد
مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری هنگام بررسی این ماده نیز گفت: معتقدیم که نواقص کلی در طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر وجود دارد.

انصاری با انتقاد به تعریف نشدن عباراتی نظیر “دعوت به خیر”، “نصیحت”، “تکریم ارباب رجوع”، “انضباظ اداری” و “فساد اداری،” گفت: عباراتی که در ماده ۹ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر آمده است، در هیچ یک از قوانین کشور تعریف نشده است. به طور مثال اگر کارمندی عادی ساختمان، تابلو یا گلدانی را دید و تشخیص داد که این اقلام مصداق بارز تجمل‌گرایی است و شروع کرد به برخورد کردن با مظاهر تجمل‌گرایی و یا اگر ارباب رجوعی خارج از ساعت اداری مثلا” به مجلس مراجعه کرد و درخواست ملاقات با رئیس مجلس را کرد آیا قابل قبول است؟ اساسا معیار تشخیص تجمل‌گرایی یا تکریم ارباب رجوع یا انضباط مالی و فساد اداری چیست؟ در این قانون تعریفی از این عبارات مهم ارائه نشده است.

او با بیان اینکه دولت با اصل ضابطه مند کردن امر به معروف و نهی از منکر کاملا موافق است، اظهار داشت: اگر مخالفتی با کلیات طرح و برخی از موارد صورت می گیرد به این جهت است که معتقد هستیم نواقص کلی وجود دارد و خوف این را داریم که خدای نکرده این مساله مهم به دلیل نقص قانون دچار چالش و تبدیل به ضد خود شود وگرنه دولت و نظام اسلامی نمی تواند نسبت به این فریضه بی تفاوت باشد بلکه وظیفه ذاتی اش است.

انصاری گفت: بعضا مطرح می شد که در ۳۵ سال گذشته کاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نشده است. من فکر می کنم در دفاع از نظام و قوای سه گانه و رهبری نظام لازم است این مساله تصحیح شود؛ تمام اقداماتی که نظام جمهوری اسلامی ایران در رفع فقر، فساد، محرومیت و جهل و اقداماتی که در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما انجام دادند، همگی مصداق نهی از منکر بود.

انصاری درمورد ماده ۹ این طرح گفت: درماده یک منکر و معروف تعریف شده است، قانون گذار و شارع مصداق تعیین نمی کند چون در آن ماده تعریف را انجام داده اید در این جا نیز باید معروف و منکر را به آنجا منوط کنیم.

او ادامه داد: در ماده ۹ مصادیقی ذکر کردید که در هیچ کجای قانون تعریف نشده است و ابهام دارد و این ها منشا مشکل خواهد شد.

انصاری گفت: در این ماده حفظ بیت المال و اموال عمومی، تکریم ارباب رجوع، انضباط اداری و مالی، فساد اداری و مالی و تجمل گرایی بیان شده است. حال سوال این است که اگر فردا یک کارمند یا شهروند عادی در یک وزارت خانه یک تابلویی را در دیوار می بیند اگر گفت این تجمل گرایی است و وسط جلسه بلند شده و برخورد کند یا بگوید شما ارباب رجوع را تکریم نکردید، چه باید کرد؟

نظر دادن بسته است.